Studio

Blog o jodze

Joga i choroby cywilizacyjne

Joga i choroby cywilizacyjne – część 2

Prawdziwym dramatem współczesnych chorób cywilizacyjnych jest wpadanie w tzw. błędne koło, to znaczy, że jedna przypadłość powoduje następną. Zatem,aby uniknąć zachorowania na którąkolwiek z nich należy prawidłowo się odżywiać oraz regularnie zażywać niezbyt intensywnego, zdrowego ruchu. Należy pamiętać, że profilaktyka zawsze jest tańsza od leczenia!

Nadciśnienie tętnicze to jedna z chorób cywilizacyjnych, której przyczyną jest niezdrowy tryb życia- otyłość, nadmierne spożywanie soli i używek (alkohol i tytoń), brak aktywności fizycznej. Dlatego, aby zapobiegać i leczyć tę przypadłość najlepiej rozpocząć higieniczny tryb życia. Joga uprawiana regularnie potrafi obniżyć ciśnienie tętnicze nawet u osób cierpiących z powodu predyspozycji genetycznych. Ćwiczenia jogi wzmacniają serce i naczynia krwionośne uodparniając tym samym organizm na niekorzystne działanie wysokiego ciśnienia.

Na bardzo wysokie ciśnienie pomagają pozycje w połączeniu z ćwiczeniami oddechowymi (pranayamą) takie jak:

  • Siddhasana – pozycja mędrca, siad z wydłużonym kręgosłupem i zgiętą prawą nogą (pięta przy ciele), lewa noga ugięta, pięta przed prawą piętą
  • Savasana – Pozycja trupa, ułożenia ciała płasko na ziemi, z oddalonymi od siebie nogami i rękoma odsuniętymi od boków ciała, wydłużonym tyłem szyi, rozluźnionymi mięśniami. Można także wykorzystać wałek pod kolanami aby podeprzeć dolne plecy.
  • Virasana – pozycja siedzącego bohatera, siad na pośladkach i łydki zrotowane na zewnątrz
  • Paschimottanasana – skłon w pozycji siedzącej, sklon do przodu z wyprostowanymi nogami i plecami

Inną chorobą cywilizacyjną, na którą mogę pomóc regularne zajęcia jogi oraz odpowiednia dieta są zaparcia. Jest wiele asan pobudzających działanie okrężnicy i wspomagających pracę jelit, wśród nich dużą część stanowią asany skrętne ale nie tylko.

  • Bharadvajasana I – skręt w pozycji siedzącej
  • Marichyasana I – skręt kręgosłupa w pozycji siedzącej, z jedną nogą ugiętą, można zapleść ręce oraz w miarę możliwości skłonić się do przodu
  • Marichyasana II
  • Paschimottanasana – opisana wyżej
  • Uttanasana – glęboki skłon do przodu, z wyprostowanymi plecami
  • Janu Sirsasana – skłon w przód z głową do kolan, z jedną nogą ugiętą i piętą w pachwinie
  • Malasana – pozycja girlandy, przysiad na stopach z piętami przyciśniętymi do ziemi
  • Sirsasana – stanie na głowie