Studio

Blog o jodze

Joga i choroby cywilizacyjne

Joga i choroby cywilizacyjne – część 1

Codzienne ćwiczenia fizyczne np.jogi powinny być przez nas tratowane nijako jak swoista higiena psychofizyczna podobna do higieny ciała tj. mycie zębów. Nie wiadomo dlaczego w naszej kulturze tak mało uwagi przykłada się do codziennych ćwiczeń a tak wiele do wspaniałego wyglądu. Jakby był on tylko i wyłącznie dziełem samym z siebie, ewentualnie dziełem tzw. diety cud lub innych specyfików „cudownie” działających na nasze ciało. Nie mówi się o tym, że ćwicząc regularnie asany jogi, 2-3 razy w tygodniu, lub najlepiej codziennie, możemy uniknąć wielu współczesnych chorób, wspierać organizm w walce z nimi, a nawet całkowicie się z nich wyleczyć.

Reumatyzm

To bóle mięśni i stawów wraz z obrzękami, zaczerwienieniami i zaburzeniami czynnościowymi narządu ruchu. Kostno-stawowe bóle reumatyczne stanowią najczęstszą przyczynę zgłaszania się chorych do lekarzy. Dotyczą one około 30% osób. Reumatyzm objawia się bólami stawów, utrudnieniem w wykonywaniu ruchów, sztywnością stawów, obrzękami kończyn.Bóle stawów i obręczy biodrowej są typowe dla zesztywniającego zapalenia kręgosłupa, które może skutkować przygięciem grzbietu. Metody leczenia polegaja na fizykoterapii i rehabilitacji ruchowej, leczeniu farmakologicznym. I tutaj swoje pole do popisu ma joga. Dzięki ćwiczeniom zwiększysz ruchomość w stawach, wzmocnisz mięśnie okołostawowe, łagodnie rozciągniesz.

  1. Jogiczne brzuszki, skręty (maryciasana III) i pozycje odwrócone ( stanie na głowie i/lub świeca)- pozwolą na wzmocnienie mięśni, poprawią ruchomość kręgosłupa oraz wymasują narządy wewnętrzne poprzez zmianę ciśnienia w jamie brzusznej, wspomogą pracę wątroby, jelit i nerek.
  2. Powitania słońca dla bardziej zaawansowanych lub trzydziestominutowy marsz, bieg czy przejażdżka rowerem, tak aby się spocić i pozbyć nadmiaru toksyn z organizmu.
  3. Dużo łagodnego rozciągania, które pozwoli odciągnąć od siebie powierzchnie stawowe uszkodzonego stawu tj. pies z głową do dołu, suptabadhakonasana, kąt schwytany, zwisy)
  4. Ćwiczenia oddechowe, oddychamy nosem, przeponą, podczas wdechu skupiamy się , podczas wydechu rozluźniamy.

Migrena

To choroba przewlekła powodująca uciążliwe bóle głowy. Szacuje się, że na migrenę może cierpieć nawet 20% populacji. Jej przebieg jest bardzo indywidualny od uciążliwego bólu głowy, do wymiotów i objawów wzrokowych tj. miraże, śnieżenia w polu widzenia. Czynnikami, które powodują migreny są niewątpliwie stres oraz czynniki genetyczne. Leczy się ją głównie objawowo, natomiast zapobiegać można dzięki regularnym ćwiczeniom jogi! Joga pomaga rozluźnić napięte mięśnie, dotlenić mózg, uspokoić i stonizować układ nerwowy. Dlatego podczas asan staramy się rozluźniać i rozciągać barki, kark, plecy, dotleniać mózg.

  1. Uttanasana – skłon do przodu (rozluźnia i wydłuża kręgosłup, zwiększa dopływ krwi do mózgu- dotlenia go, spowalnia akcję serca)
  2. Urdhva hastasana – pozycja na baczność z uniesionymi ramionami (otwiera barki, rozciąga boki ciała)
  3. Balasana -pozycja dziecka (rozciąga plecy, niweluje stres, rozciąga biodra, kostki)
  4. Prasarita Padottanasana – skłon do przodu w rozkroku (dotlenia mózg, masuje narządy wewnętrzne, uelastycznia stawy biodrowe)
  5. Salamba sarvangasana- świeca ( poprawia ukrwienie mózgu, stymuluje tarczycę, rozciąga kręgosłup i mięśnie szkieletowe, zwalcza nerwicę, pomaga w bólach reumatycznych i zwyrodnieniach kręgosłupa).
  6. Relaksacja, medytacja i ćwiczenia oddechowe- pomagają w wyciszeniu, zredukowaniu stresu, dotlenieniu organizmu.