Studio

Blog o jodze

Pies­ – najlepszy przyjaciel jogina

Asany, pozycje jogi, swój początek wywodzą od otaczającego nas świata przyrody. Mamy zatem pozycje psa, kota, konia, żółwia, małpy, żurawia, drzewa, góry i wiele, wiele innych. Za pomocą asan jogi w zasadzie możemy pokazać wszystko, wystarczy użyć wyobraźni...

Pozycja psa z głową do dołu

Pozycja psa z głową do dołu – adho-mukva (twarz do ziemi) – svanasana (svan – pies), to podstawowa pozycja jogi, bez której w zasadzie nie odbędą się żadna zajęcia. Dlaczego? Bo korzystnie wpływa na wiele funkcji naszego organizmu: usuwa zmęczenie, dotlenia mózg, wzmacnia przedramiona i barki, rozciąga i wzmacnia mięśnie nóg, prostuje kręgosłup. To asana szczególnie korzystna dla biegaczy. Pozycja ta zwalcza ból i sztywność w piętach, nadaje kostkom ładny kształt.

Pozycja przypomina psa, który węszy z nosem przy ziemi. Jego łeb i przednie łapy są blisko ziemi, tyle łapy rozciągają się aby jak najwyżej podnieść zadek zwierzaka.

Do pozycji można wejść z pozycji dziecka, mocno wyciągając ręce do przodu, rozstawiając szeroko palce i wciskając je w matę. Dłonie powinny być ustawione na szerokość barków a stopy na szerokość bioder. To niezwykle ważna, aby nasze dłonie były porządnie przyciśnięte to podłoża. Siła w tej pozycji powinna wychodzić z naszych dłoni, a nie nadgarstków! Odpychając się do tyłu wydłużamy kręgosłup i kierujemy biodra wysoko, rozciągając nogi. Powoli opuszczamy pięty w dół. Głowę staramy się trzymać luźno, nie napinać karku, barki oddalać od uszu. Utrzymujemy pozycję przez kilka oddechów, z wydechem wracamy do pozycji dziecka.

Pies z głową do góry

Pies z głową do góry – urdhva-mukva (twarz do góry) – svanasana, przypomina przeciągającego się psa z głową uniesioną do góry i stąd jej nazwa. Asana wzmacnia kręgosłup i usuwa bóle pleców, rozszerza klatkę piersiową, poprawia krążenie krwi w obrębie miednicy. Dłonie powinny być ustawione w okolicy pasa, łokcie proste, biodra nisko. Stopy grzbietami ułożone na macie (trudniej) lub ciężar ciała wsparty na zgiętych palcach stóp (trudniej). Uda utrzymujemy nad matą (trudniej) lub opieramy o podłogę (łatwiej). Odpychamy się z dłoni, głowa nie zapada się między ramiona, szyję utrzymujemy w przedłużeniu kręgosłupa.

Te dwie pozycje są bardzo istotne dla naszej praktyki jogi, gdyż znajdują się w każdym Powitaniu Słońca, które możemy wykonywać codziennie na dobry początek dnia. Usuwają zmęczenie i przywracają ruchomość kręgosłupa, wzmacniają i rozciągają nasze mięśnie. Zatem do dzieła!