Studio
Blog o jodze
Joga pokarmowy

Joga i jej wpływ na układ pokarmowy

Od lat naukowcy zastanawiali się w jaki sposób jelita człowieka powiązane są z centralnym układem nerwowym. Zaobserwowano, iż osoby przeżywające silny stres często miewają uczucie „ścisku w żołądku” i nie mogą przyjmować pokarmu, nawet gdy są głodne. W niedawno wydanej książce „The Good Gut” („Dobre jelita”) amerykańscy uczeni z Uniwersytetu Stanforda – Justin i Erica Sonnenbergowie stwierdzili, iż komórki jelita i żołądka kontaktują się z neuronami mózgu, przekazując w ten sposób ważne informacje na temat tego co dzieje się w organizmie.

Dowiedziono, iż między naszym mózgiem a brzuchem istnieje ścisła zależność polegająca na stałej komunikacji i współdziałaniu. Proces ten wpływa na trawienie, nastrój a także stan psychiczny człowieka. Komórki nerwowe jelit połączone są bowiem z mózgiem poprzez nerw błędny, co oznacza, że sygnały płynące z układu pokarmowego nie przechodzą przez rdzeń kręgowy. W 1998 r. dr Michael D. Gershon, neurobiolog z Columbia University stwierdził, iż komórki nerwowe jelit są zbudowane tak samo jak te w korze mózgowej. Obliczono, że w jelitach jest ich ponad 100 mln! Naukowiec uznał, iż tworzą one w naszym ciele”drugi mózg”, który decyduje o kondycji zarówno fizycznej jak i psychicznej całego organizmu. Sygnały z jelit błyskawicznie docierają do naszego mózgu.

Dzięki odpowiednim asanom hatha jogi możemy pozytywnie wpływać na regulację i poprawę pracy naszych jelit, a ćwiczenia oddechowe oraz relaksacyjne wpływają na zmniejszenie stresu, a co za tym idzie na usuwanie nieprzyjemnego „ścisku w żołądku”. Pozycje stojące bardzo korzystnie wpływają na poprawę funkcjonowania i ukrwienie narządów jamy brzusznej, co jest efektem ich rozciągania, ściskania i skręcania. Podczas wygięć do przodu masowane są narządy wewnętrzne przez co stymulowane są procesy trawienne, pobudzane i regulowane funkcje wydalnicze organizmu. Asany odwrócone stymulują i uciskają nerki, poprawiają funkcjonowanie jajników i prostaty.B.K.S. Iyengar w “Świetle jogi” pisał “Przed przystąpieniem do ćwiczenia asan należy opróżnić pęcherz moczowy i jelita. Pozycje odwrócone pobudzają ruchy jelit. Jeśli masz zaparcie lub nie mogłeś wypróżnić jelit przed praktyką asan, zacznij od sirsasany i sarvangasany oraz ich wariantów. Do pozostałych asan przystępuj dopiero po wypróżnieniu.

Nigdy nie praktykuj zaawansowanych asan bez uprzedniego oczyszczenia jelit”. Bardzo korzystny wpływ na układ pokarmowy mają pozycje skrętne, poprawiające ukrwienie narządów jamy brzusznej i miednicy. Odpowiednie asany stymulują aktywność wątroby, śledziony, nerek, żołądka, jelit i woreczka żółciowego.

 

Pozytywnie wpływające asany na procesy trawienne, procesy wchłaniania i wydalania to m.in.:

  1. Skręt z siadu japońskiego – BHARADW ADŻARASANA
  2. Korkociąg – ARDHA MA TSYENDRASANA
  3. Girlanda – MALASANA
  4. Muszla – MUDRA
  5. Łuk – DHANURASANA
  6. Świerszcz – SIALAMRASANA
  7. Kij – DANDASANA
  8. Embrion – PAWANAMUKTASANA
  9. Kolana do uszu świecy – KARNAPIDASANA
  10. Pług - HALASANA           

Stosując podczas praktyki hatha jogi wyżej wymienione asany oraz relaksując ciało i umysł pozytywnie wpływamy na funkcjonowanie naszego „drugiego mózgu” jakim są jelita.

Bibliografia:

  1. ”Joga dla zdrowia” Joanna Górna, Janusz Szopa
  2. ”Asany jogi dla współczesnego człowieka” Małgorzata Grabara, Janusz Szopa
  3. ”Co myślą jelita” Dorota Romanowska, Newsweek 21/2015
  4. B.K.S. Iyengar “Światło jogi”